دانلود کتابچه آموزشی نرم افزار مالی سامان

 

قابل توجه هنرجویان عزیز

دانلود آموزش گام به گام نرم افزار حسابداری سامان

به همراه عکس و معرفی آیکن های نرم افزار

تدوین :مهدی عزیزی

این مجموعه وقف موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان(محک) شده است

برای دانلود کلیک کنید

ادامه نوشته

نکات فنی و اجرایی راهسازی

بخش اول : مطالعات مسیریابی
مطالعات راه و مسیریابی در دو قسمت انجام می گیرد و اجرای عملیات طبق این مطالعات به عنوان فاز سوم تلقی می گردد.

  1. مطالعات فاز یک که به صورت مقدماتی انجام می گیرد.
  2. مطالعات فاز دو که در واقع تهیه نقشه های اجرایی است.
  3. مطالعات فاز سه که این مطالعات توسط گروهی به نام مهندسین مشاور صورت می گیرد

 

ادامه نوشته

پلان تیپ


پلان تیپ یک ابداع امریکایی است .معماری که از هر نوع یکتایی و عنصر شاخص‌ تهی شده است. پلان تیپ به جهان جدید تعلق دارد.
.
.
اندیشه‌ی پلان تیپ شفادهنده است؛ پایان تاریخ معماری است، چیزی جز خنده‌ای بر طلسم پلان غیر تیپ نیست. پلان تیپ پاره‌ای از آرمانشهری است که وجودش تکذیب شده آینده است.

درست همانگونه که “ انسان سرخورده” [بی‌هویت] بر ادبیات اروپایی چنگ انداخته، ساختمان امریکایی نیز در طلب “پلان بی‌هویت” است. از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل دهه ۱۹۷۰، یک قرن امریکایی هست که پلان تیپ از شکل اولیه‌ی تالار کلیسا [باسیلیکا] (خلق بی‌رحمانه‌ی فضای همکف در میان تکثیر عمودی سایت موجود) به واسطه‌ی فضای روان شاهکارهای اولیه‌ای چون ساختمان RCA (1933)- پله‌های برقی آن، آسانسورهایش، آرامش‌ ذِن مانند سوئیت‌های اداری‌اش – تا اوج مقطعی ساختمانهایی مانند ساختمان Exxon (1971) و ساختمان تجارت جهانی (۷۳-۱۹۷۲) توسعه یافته است و همه‌ی این‌ها با هم گواهی بر کشف و تسلط یک معماری جدید است.(که اغلب اعلام شده اما هرگز در مقیاس پلان تیپ صورت خارجی پیدا نکرده است.

Rem Koolhas 01

جاه طلبی پلان تیپ، قلمروهای نوینی را برای سطوح صاف و روان فرآیندهای جدید خلق می‌کند،که در این صورت فضای ایده‌آلی برای کار می‌باشد. اما کار چیست؟


ادامه نوشته

بهبود روابط در محیط کار


امروزه خیلی از افراد اعم از زن یا مرد شاغل هستند و ساعت زیادی از وقت خود را در محیط کار می گذرانند پس موفقیت در محیط کار و داشتن وجه ای مناسب و آرامش در محیط کار برایشان بسیار مهم است .اهمیت مهارت‌های بین فردی در محیط کار را دست‌کم نگیرید.اینکه همکاران، چه تصویری از شما در ذهن دارند، نقش بزرگی را در شادمانی و نشاط روزانه در محیط کار و مهم‌تر از آن در موفقیت و کارایی شغلی شما دارد.

اگر نتوانید با اطرافیان، ارتباط موثر و خوبی برقرار کنید،با وجود همه‌ی این قابلیت‌ها، در زندگی شخصی و حرفه‌ای با مشکل روبه رو می‌شوید.


ادامه نوشته

کف کاذب

کف کاذب نام کالائی است که به قرینه سقف کاذب نامگذاری شده و به کفی اطلاق می گردد که کف اصلی سازه ساختمانی نیست و جهت افزایش ارتفاع محل تردد به کمک پایه هائی بر کف اصلی طبقات نصب شده است .
کف کاذب

ترجمه صحیح نام این کالا ” کف بلند شده ” می باشد که دلیل بکارگیری آن عموماً جهت پوشش حجم زیادی از کابلها و تأسیسات است که در بعضی از اماکن بکار می رود . از آن جمله می توان از اطاقهای کنترل و فرمان مراکز کامپیوترهای سرور ، پستهای برق و مخابرات ، برجهای کنترل ، اطاقهای قرنطینه، گلخانه های مکانیزه و …. نام برد .
ولی اخیراً بکارگیری انواع خاص از کف کاذب به منظور گرمایش از کف و انتقال آبهای سطحی و کاهش رطوبت و همچنین به منظور سبک سازی ساختمانها نیز رونق یا فته است ، ضمناً کفهای کاذب در ابعاد مختلف ارائه می گردند که معمولاً ۴۰ ×۴۰ ، ۴۰ × ۶۰ ، ۵۰ × ۵۰ ،۶۰ × ۶۰ ، ۸۰ × ۸۰ و ۱۲۰ × ۶۰ می باشد .

ادامه نوشته

خاکبرداری و گودبرداری


منظور از خاكبرداری و گودبرداری عبارتست از برداشت خاكهای محوطه، گودبرداری پی ساختمانها و محل ابنیه فنی تأسیسات، برداشت خاك از منابع قرضه با وسایل، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد تأیید تا تراز و رقوم های خواسته شده در نقشه‌های اجرایی و دستورالعملهای دستگاه نظارت.

قبل از انجام هرگونه عملیات خاكی، پیمانكار موظف است كروكی محل اجرای عملیات را دقیقاً با حضور نمایندگان دستگاه نظارت و كارفرما، برداشت و صورتمجلس نماید و قبل از شروع عملیات و با توجه به برنامه زمانبندی پروژه و نحوهاجرای كار، نوع و تعداد ماشین‌آلات را به تأیید دستگاه نظارت برساند، اجرای هرگونه عملیات خاكی بدون تأیید كلی و مرحله‌ای دستگاه نظارت، به هیچ وجه مجاز نمی‌باشد.


ادامه نوشته

رفتار مالی؛ پارادایم حاکم بر بازارهای مالی (مقاله)

رفتار مالی؛ پارادایم حاکم بر بازارهای مالی

یکی از حیاتی¬‌ترین برنامه‌¬های پژوهشی دانش مالی امروز که در رأس رد نظریه بازارهای کارا قرار دارد، نظریه رفتار مالی است که حاصل تشریک مساعی بین علوم مالی و علوم اجتماعی است و باعث ژرفتر شدن دانش ما، از بازارهای مالی شده است .

در این مقاله به تشریح دو عنصر رفتار مالی، یعنی: روان‌شناسی شناختی و محدودیتهای آربیتراژ، پرداخته شده است. در بخش بحث و نتیجه گیری، موانع و اشتباهاتی که ممکن است رفتار مالی سرمایه‌¬گذاران را تحت شعاع قرار دهد، تحلیل شده و راهکارهایی برای پیشگیری از بروز چنین اشتباهاتی، پیشنهادهایی ارائه شده است.

ادامه نوشته

هرآنچه که در مورد سقف عرشه فولادي


معرفی سقف عرشه فولادي

امروزه در دنیا احداث ساختمان و سازه‌های زیربنایی با سرعت زیادی در حال انجام است. استفاده از مصالح قدیمي‌و روش‌های سنتی ساخت دیگر جوابگوی سرعت مورد نظر و نیازهای طراحی نمي‌باشد. از این رو استفاده از مصالح جدید و کارا به همراه تکنیک‌های نوین در ساخت و ساز امر اجتناب ناپذیری محسوب مي‌شود.



ادامه نوشته

دانستنی های در مورد ثبت شرکت با مسئولیت محدود

تعریف شرکت با مسئولیت محدود

 

    شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا     قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است (م94 ق ت) در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود و همچنین اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد و الا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده و در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن را در شرکت تضامنی خواهد داشت (م 95 ق ت ).


ادامه نوشته

راهنمای ثبت انواع شرکت و قوانین پیرامون آن

راهنمای ثبتی شرکت های

تعریف  شرکت سهامی خاص : شرکتی است بازرگانی که تمام سرمایه آن منحصراً توسط مؤسسین تأمین گردیده و سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است و تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد و عنوان “شرکت سهامی خاص” باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت بطور روشن و خوانا قید شود.


ادامه نوشته

وظایف سرپرست کارگاه

 

شرح وظایف سرپرست کارگاه را میتوانید در ادامه مطلب مشاهده کنید

 

ادامه نوشته

شرح وظایف مدیر پروژه

 

شرح وظایف  مدیر پروژه را می توانید در ادامه مطلب مشاهده بفرمائید

 

ادامه نوشته

مواد نانو ساختار

خلاصه

مواد نانو به موادی گفته می شود که حداقل یکی از ابعاد آن ( طول.عرض.ضخامت)زیر nm 100 باشد.مواد نانو ساختار با توجه به رفتارهای بارزی که از خود نشان داده اند مورد توجه بخش صنعت ودانشگاه در دهه های اخیر قرار گرفته اند. در این میان صنعت ساختمان با توجه به نیازهای خود چه از نظر استحکام . مقاومت و دوام و نیز کارایی بالا از استفاده کنندگان مهم مواد نانو ساختار به شمار می رود .

 

ادامه نوشته

دانلود رایگان ائین نامه ۲۸۰۰ PDF

دانلود رایگان ائین نامه ۲۸۰۰

 

فرمت فلش       لینک دانلود

کتاب آئین نامه   لینک دانلود

دانلود رایگان مباحث بیست و یک گانه ساختمانی

 

دانلود رایگان مباحث بیست و یک گانه ساختمانی

 

 

 

تمامی مباحث را در ادامه مطلب مشاهده و دانلود نمائید

 

ادامه نوشته

مدیریت و سوء مدیریت 3

مدیریت هزینه یکی دیگر از شاخه های مدیریت کارامد است.در صورتی که با دانش و تکنیک های آن آشنا باشیم قطعا گامی مهم در راستای اهداف برداشته ایم.برای آشنایی بیشتر یک مثال ساده و عینی که خود با آن روبرو هستم رو محاسبه میکنیم.

یک مثال ساده :

تصور کنید یک شرکت اجرایی با متوسط پرسنل شاغل ۱۰۰ نفر فعالیت می کند و میانگین حقوق آنها(میانگین حقوق کارگران،سرپرستان و ... ) ساعتی ۳۰۰۰ تومان(البته با توجه به تجربه شخصی میانگین حقوق چنین کارگاهی تاساعتی ۴۲۰۰ تومان نیز محتمل است).

در صورتی که به خاطر سوء مدیریت فورمن ها و سوپروایزرها و سرپرست ارشد(سلسله مراتب اجرایی در رسته های مدیریتی جزء تا ارشد)روزانه کار بعلل مختلف و دستورات و تشخیص های نا صحیح فقط نیم ساعت زودتر از موعد تعطیل شود.(تجربه شخصی من بر آن است که در کارهای دو شیفته حداقل زمان از دست رفته تا ۲ ساعت نیز افزایش می یابد).

با میانگین فقط ۱۵ دقیقه در صبح و ۱۵ دقیقه در ظهر و ۱۵ دقیقه در زمان بعدظهر و ۱۵ دقیقه در زمان رفتن.... حداقل یک ساعت در نظر بگیرید(در کارگاه های دو شیفت کاری)

حال با یک حساب ساده نتیجه سوء مدیریت به شرح زیر مشخص می شود

  • ۱۰۰ نفر پرسنل (بصورت متوسط)
  • حداقل تاخیر و تعجیل روزانه ۱ ساعت(بصورت متوسط)
  • حداقل هزینه متوسط حقوق پرسنل برای یک ساعت ۳۰۰۰ تومان

هزینه کم کاری در یک روز (بر حسب تومان) ۳۰۰،۰۰۰=۳۰۰۰*۱*۱۰۰

هزینه کم کاری در مــــاه (بر حسب تومان) ۹،۰۰۰،۰۰۰=۳۰۰،۰۰۰*۳۰

با توجه به اینکه ماشین آلاتی نظیر جرثقیل با هزینه متوسط ماهیانه(۲۴۰ ساعت کار متوسط در ماه با قرارداد ۶،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان در ماه) برای آن شرکت نیز کار می کنند و با فرض دو دستگاه مشغول به کار به شرح زیر سوء مدیریت نمایش داده می شود.چون با تعطیلی کارگران و نفرات اجرایی ماشین الات نیز تعطیل می کنند

محاسبه ناکارامدی و سوء مدیریت :

هزینه یک ساعت کار جرثقیل(بر حسب تومان) ۲۵،۰۰۰=۲۴۰ / ۶،۰۰۰،۰۰۰

هزینه کم کاری برای یکماه(بر حسب تومان) ۱،۵۰۰،۰۰۰=۳۰*۲*۲۵۰۰۰

حالا با تجمیع سوء مدیریت فقط در دو مورد ذکر شده(بر حسب تومان)

۱۰،۵۰۰،۰۰۰=۱،۵۰۰،۰۰۰ + ۹،۰۰۰،۰۰۰

این مطلب ادامه دارد . . .

مدیریت و سوء مدیریت 2

مدیریت ناکارامد مهلک ترین سم شناخته شده در دنیا برای سیستم های اجرایی است.این مشکل از کجا شروع می شود و یا چگونه می شود آنرا شناسایی ،کنترل و حذف کرد؟

مدیران ناکارامد حاصل سیستم های مدیریت بالا دستی است که اغلب اسیر مدیریت سنتی و کدخدا منشی و یا در رودربایستی های سازمانی گیر افتاده اند.اغلب رویه های سازمانی موجود (اگر بشود نام آنها را سیستم مدیریتی نامید- به نظر بنده سیستم های نامدیریتی نامی مناسبتر است) سیستم های ناکارامد و غیر سازگار با شرایط حاکم بر ایران است.

مشکل کجاست / چه باید کرد،راه حل کار کجاست

همه چیز بر روی کاغذ و نقشه زیبا و عالی است.همه چیز در سمینارها و سخنرانی های پیرامون مباحث مدیریت بدون عیب و نقص است .پس مشکل کار کجاست... ؟ برای پاسخ به این سوال باید همان مدیران ناکارمد قبلی را مد نظر داشت.مدیران ناکارامد پایین دستی یکی از حلقه های مفقود شده این پاسخ است.

اگر تمامی اصول علم مدیریت برای یک سازمان(سازمان یک مفهوم عام است و الزاما سازمانها و شرکتهای بزرگ منظور نیست و میتوان آن را به کارگاه و شرکتهای کوچک حتی تا چند نفر و یا تکنفره نیز تعمیم داد) بکارگرفته شود و نقشه راه و یا اصطلاحاً خط مش آن سازمان بر اساس تمامی اصول شناخته شده و معتبر تهیه شود ولی در اجرای آن نقصی وجود داشته باشد قطعاً مشکلات جلوه گری خواهند کرد.

تنها سازمان های کارآمد و پویا هستند که حق زنده ماندن دارند

همانطورکه قبلا اشاره شد سیستم محتاج کار گروهی است و اگر عضوی در سیستم وظایف محول شده خود را انجام ندهد،مشکلات متوالی و سلسه وار سازمان را احاطه می کند.که بیرون امدن از این وضعیت کار چندان آسانی نخواهد بود.

راه حل کار کجاست،چه میتوان کرد

با برخی از افراد که با آنها در مورد مدیریت صحبت می کنم اعتقادات جالب و شنیدنی دارند.به عقیده من برخواسته از سیستمی است که در آن پرورش یافته اند و با آن کار کرده اند.برخی از دوستان میزان مدیریت افراد را با میزان show man بودن آن شخص می سنجند و آنرا یکی از معیارها می دانند.برخی از دوستان هم روابط با مدیران بالا دستی(قبلا به این ضعف اشاره شد) را یکی از ملاک های موفقیت یک مدیر می دانند.

عده کثیری هم از دوستان وضعیت ظاهری و بدنی حتی گویش و لهجه !!! را از ملاک های مدیریت موفق می دانند و اعتقاد دارند میزان پیشبرد اهداف یک سازمان بستگی به حرف شنوی(اطاعت محض و رباتیک از دستورات بدون هیچگونه نواوری و انتقاد و در راستای جمله مشهور مامور و معذور و تابع دستور) از مدیر است

این مطلب ادامه ادارد . . .

مدیریت و سوء مدیریت 1

 

مدیریت بعنوان یکی از ارکان مهم در ارتقاء و پیشرفت یک کشور بحساب می آید.بطوری که اگر پایه و اساس تمامی حوزه های مختلف اجرایی -خدماتی-نظری و بخصوص زیر ساخت ها از مدیریت صحیح و کارامد ،برخوردار باشد.میتوان گفت در آن حیطه ،از پیشرفت برخوردار خواهیم شد.

البته مدیریت به تنهایی عامل موثر نخواهد بود ولی مدیریت اصل جدایی ناپذیر پیشرفت است.توجه داشته باشیم که مدیریت بعنوان یک واکنش ساز عمل میکند یعنی در برنامه ریزی باید مدیریت باشد تا برنامه های منطبق با معیار های استاندارد و خواسته های واقعی تهیه شود.

اگر مدیریت در برنامه ریزی که شاید گفت اولین قدم در اجرای همه کارها بخصوص در انجام پروژه هاست به نحو صحیح و اصولی اعمال نشود بدون شک هر عملیاتی که قرار است با ان برنامه ریزی انجام شود یا محکوم به شکست است و از سطح بهره وری ضعیف و تنش زا برخوردار و همچنین غیر اقتصادی خواهد بود که برای مجریان آن جز زیان به همراه نخواهد داشت.

متاسفانه بکارگیری افراد غیر متخصص و ناکارامد در سیستم های مدیریتی خود نوعی مدیریت نا کارآمد است که شیوع فراوانی هم در بخش های دولتی و هم در بخش های خصوصی پیدا کرده است .

گویی که مدیریت از نظر اینگونه افراد پیشبرد اهداف خود با هر وسیله و ایجاد تنش در میان مجموعه است و این را نوعی رقابت میدانند.اینگونه مدیران تصمیمات نابخردانه و غیر منطقی خود را مدیریت می نامند و با عدم قبول اشتباهات خود و یا نقد های سازنده و یا عدم پیروی از سیستم های معمول کارامد موجبات سقوط آن مجموعه را فراهم می نمایند

این مدیران حتی با اصول اولیه مدیریت آشنایی ندارند حتی نمی دانند که سیستم محتاج به کار گروهی بوده و تصمیمات نابجای آنها باعث ایجاد تنش در سیستم میشودو خلل در کار گروهی خلل در سیسم محسوب شده.

اغلب مدیران ناکارامد اعتقاد شدیدی به نتیجه و خروجی سیستم دارند و در این میان هزینه های ایحاد شده را مهم نمی دانند و یا اصولا این هزینه ها را نمی شناسند و یا از آن بی اطلاع هستند.اعتقاد به بهره وری سازمانی در نزد اینگونه مدیران معنایی ندارد مهم نیست که برای نتیجه چه میزان هزینه صرف شود . . .

این مطلب ادامه دارد . . .

استاندارد بتن سبک

 

برای دسترسی به استاندارد های بتن و بتن سبک میتوانید از لینک زیر استفاده کنید

لینک مستقیم کلیک کنید

بتن سبک

بتن سبک يا بتن متخلخل در سال 1924 ميلادی توسط يک آرشيتکت سوئدی اختراع گرديد. هم اکنون در اروپا بتن سبک تحت نام‌های "ytong" و يا "hebel" عرضه می‌شود. ساخت اين محصول با استفاده از تکنولوژی پيشرفته از طريق اختلاط و پخت مواد اوليه: ماسه سيليسی، آهک، سيمان، پودر آلومينيوم (افزودنی حجم دهنده) و آب انجام می‌گيرد.بتن دارای چهار رکن اصلی می‌باشد که به صورت مناسبی مخلوط شده‌اند، اين چهار رکن عبارتند از: ۱ـ شن ۲ـماسه ۳ـ سیمان ۴ـ آب

در برخی شرايط‏، برای رسيدن به هدفی خاص، مواد مضاف به آن اضافه می‌شود که جزء ارکان اصلی بتن به شمار نمی‌آيد.  توده اصلی بتن، مصالح سنگی درشت و ريز (شن و ماسه) می‌باشد. فعل و انفعالات شيميايی بين سيمان و آب موجب می‌شود شيرابه‌ای بوجود آيد و اطراف مصالح سنگی را بپوشاند و مصالح سنگی را بصورت يکپارچه بهم بچسباند. استفاده از آب برای ايجاد واکنش شيميايی است.برای ايجاد کارپذيری لازم بتن، مقداری آب اضافی استفاده می‌شود تا بتن با پرکردن کامل زوايای قالب بتواند دور کليه‌ي ميلگردهای مسلح کننده را بگيرد.جايگاه استفاده آب در بتن به لحاظ انجام عمل هيدراتاسيون دارای حساسيت بسيار زيادی است.

 

 برای مشاهده تمامی مقاله به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

ساروج در گذر زمان

 

ساروج یکی از مصالح قدیمی مصرف شده در ایران و بعضی کشورهای کنار خلیج فارس می‌باشد که تاریخ شروع کاربرد دقیق آن را نمی‌توان حدس زد ولی نمونه‌هایی 700 ساله از ساروج هم‌اکنون در نقاط مختلف ایران یافت می‌شوند. از کشورهای دیگری که ردپایی از ساروج در آن یافتیم و در دانشگاههای آن نیز، به ساروج به عنوان یک ملات نگریسته می‌شود، کشور عمان می‌باشد که در دانشگاه «سلطان قابوس» ، حتی مقاله‌هایی نیز در این زمینه ارائه گردیده است. آخرین باری که در ایران از ساروج استفاده شده حدود هشتاد سال قبل و در ابتدای دوره پهلوی بوده که از این تاریخ به بعد این ملات کلا به فراموشی سپرده شده و از صحنه معماری ایران حذف گردیده است و فقط در کتب مصالح به آن اشاره شده‌است.

 

برای مشاهده تمامی مقاله به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

روش اجرای شالوده های عمیق

طراحی شمع ها هم جنبه های هنری دارد و هم جنبه های علمی. هنر طراحی در انتخاب مناسب ترین نوع شمع و روش نصب آن با توجه به شرایط بار گذاری و ساختگاهی است. جنبه های علمی طراحی شمع به پیش بینی و تخمین درست عملکرد شمع مستقر در خاک در حین نصب و بار گذاری دوران بهره برداری کمک می کند. این عملکرد بطور مؤثر بستگی به روش نصب شمع بستگی داشته و به تنهایی نمی تواند توسط خصوصیات فیزیکی شمع و مشخصات خاک دست نخورده پیش بینی شود. دانستن انواع شمع ها و روش های ساخت و نصب شالوده های شمعی مستلزم فهم علمی رفتار آنهاست.
راهکارهای عملی طراحی شمع ها . . .

برای مشاهده تمامی مقاله به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

معرفی رشته مهندسی عمران

مجموعه مهندسي عمران يا رشته عمران يكي از رشته هاي پر اهميت و جذاب در مجموعه رشته هاي آزمون سراسري است كه داوطلب در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني مي تواند آن را انتخاب كند. پيشرفت سريع جوامع ونيازهاي روز افزون آنها به انجام طرحهاي مختلف عمراني از يك طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف ديگر، ايجاب مي نمايد تا با يك برنامه ريزي صحيح و همه جانبه و پرورش استعدادهاي جوان و نيز استفاده بهينه از ابزار و امكانات موجود در جامعه ، گامي بلند  در جهت ترقي و تعالي جامعه برداشته شود. بدين منظور در آزمون سراسري، مجموعه اين رشته در مقاطع كارشناسي وكارداني، ارائه مي گردد. در اين قسمت به معرفي گرايشهاي مختلف اين رشته مي پردازيم :

 برای مشاهده تمامی مقاله به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

سوگند نامه مهندسی

من با آگاهی کامل از نقش و تاثیر مهندسی در سازندگی و توسعه پایدار جهان، رفاه و آسایش انسان، حفظ جهان هستی از آلودگی های زیست محیطی و تامین شادی پایدار و دراز مدت خود و دیگران، اینک که به عنوان مهندس خدمت خود را آغاز می کنم به پروردگار جهان سوگند یاد می کنم که:

برای مشاهده تمامی پست به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

توضیحاتی پیرامون WPS & PQR

در نظر بگیرید در کارخانه ای بزرگ که تعداد زیادی پروژه در دست انجام است مسوول کنترل کیفی و یا ناظر هستیم. و با انواع و اقسام حالات جوشکاری برخورد میکنیم ....انواع الکترودها,ورقها با ضخامتهاي متفاوت, ماشینهای مختلف که تحت شرایط خاصی تنیم شده است  ,جوشكاران كه اغلب به  روش سنتي(بدون رعايت اصول علمي)جوشكاري ميكنند را در نظر بگیرید. بهترین کار چک کردن کار با کتابچه ای  است که به عنوان WPS((Welding Procedure spcificationمعروف است. هر چند کاربرد اصلی این دفترچه برای  پرسنل تولید است اما در واقع زبان مشترک تولید کننده  و بازرس و ناظر میباشد که در بعضی مواقع کارفرماهای بزرگ  خودشان WPSمورى قبول خوى را به  سازنده ارایه میکنند و بنای بازرسی  ها را بر اساس آن قرار میدهند. فکر میکنم تا حدودی مفهوم را  ساده کرده باشم.

برای مشاهده تمامی پست به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساختة سبك

 

صنعت ساختمان در جهان در حدود صد تا صدوده سال قدمت دارد و شروع آن به زماني برمي­گردد كه اولين تيرهاي بتوني به صورت T شكل، توليد صنعتي شده و قطعات بتوني با اشكال مختلف در مقياس صنعتي توليد شد.

اگر تكنولوژي ساختمان را به معني وارد شدن صنعت در ساختمان­سازي بگيريم، از حدود سال47 تكنولوژي ساختمان وارد ايران شد و اوج آن زماني بود كه ساختمان­سازي به صورت شهرك­سازي در بعضي از شهرهاي بزرگ مثل اصفهان(مجتمع ذوب آهن)، اهواز، تبريز، تهران و برخي ديگر از شهرها شروع شد. اين صنعت بيشتر از كشورهاي اروپايي مانند آلمان، هلند، انگليس و فنلاند به ايران وارد شد.

برای مشاهده تمامی پست به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

مراحل پی سازی

پي سازي چند مرحله دارد :
1.  آزمايش زمين از لحاظ مقاومت
2.  پي كني
3.   پي سازي
پي وسيله اي است كه بار و فشار وارد از نقاط مختلف ساختمان و همچنين بارهاي اضافي را به زمين منتقل مي كند .
آزمايش زمين :
طبقه بندي زمين چند نوع است :
زمين هايي كه با خاك ريزي دستي پر شده است :
اين نوع زمين ها كه عمق بيشتري دارند و با خاكهاي دستي محل گودال ها را پر كرده اند اگر سالهاي متمادي هم بگذرد باز نمي توان جاي زمين طبيعي را بگيرد و اين نوع زمين براي ساختمان مناسب نيست و بايد پي كني در آنها به طريقي انجام گيرد كه پي ها به زمين طبيعي يا زمين سفت برسد .
زمينهاي ماسه اي :
زمينهاي ماسه اي بيشتر در كنار دريا وجود دارد . اگر زمين از ماسه خشك تشكيل شده باشد ، تا يك طبقه ساختمان را تحمل مي كند و 1.5 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع مي توان فشار وارد آورد . ولي در صورتي كه ماسه آبدار باشد قابل ساختمان نيست ، چون ماسه آبدار حالت لغزندگي دارد و قادر نيست كه بار وارد را تحمل كند بنابراين ماسه از زير پي مي لغزد و جاي خالي خود را به پي مي دهد و پايه را خراب مي كند .

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

پل هاي چوبي

 

مقدمه
چوب از اولين مصالحي بود که انسان براي ساختن پل از آن استفاده کرد. اگرچه در قرن بيستم بتن و فولاد با گرفتن سهم عمده‌اي از مصالح مورد استفاده در پل‌سازي جايگزين چوب شدند اما چوب همچنان کاربرد وسيعي در پل‌هاي با دهانه کوچک و متوسط دارند. 12 درصد پل‌هاي با دهانه بزرگتر از 6 متر در امريکا (به عبارت ديگر 71.200 پل) از چوب ساخته شده‌اند. و هر ساله پل‌هاي بيشتري هم ساخته مي‌شوند. راه‌آهن امريکا از بيش از 2000 کيلومتر پل چوبي بهره مي‌گيرد. علاوه بر اينها اخيراً پل‌هاي چوبي توجه سازمان‌هاي بين‌المللي نظير سازمان ملل و بسياريکشورها نظير کانادا، ژاپن، انگلستان و اتريش را به خود جلب کرده‌اند

برای مشاهده تمامی پست به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

نقشه برداری در ایران



Geographic Information System

نقشه برداری در ایران
ایرانیان باستان نقش برجسته‌ای در پایه گذاری علم نقشه برداری داشته اند. اکتشافات دریایی که از زمان گذشته انجام گرفته است موید این مطلب است . در ایران باستان می‌‌توانستند عرض جغرافیایی را تعیین کنند ولی تعیین طول جغرافیایی با دشواری بسیار همراه بوده است .آنها برای مسافرتهای خود نیاز به نقشه داشتند و نقشه هایی نیز بدون توجه به فواصل رسم می شده است .تعیین موقعیت در روی زمین و فراهم آوردن هر گونه نقشه در جهان باستان نیز نیاز به در دست داشتن ابزارها و بهره وری ا ز قواعدی داشته است .مصریان روشهایی برای اندازه گیری ارتفاع بین دو نقطه و تعیین فاصله افقی آندو داشته‌اند طناب، ترازو گونیا از ابزارهای نخستین نقشه برداری بوده‌اند و کم کم تراز و خط کش و پرگار به آن افزوده گشت.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

سد های پلاستیکی  

مقدمه:

تکنولوژی نسبتاً جدیدی که برای مهار آبهای سطحی به کار گرفته شده است تکنولوژی ساخت سدهای لاستیکی می باشد . قبل از این نوع سدها برای مهار و هدایت آب به سوی زمینهای وسیع و آبروها ، از دریچه های فولادی و تخته های چوبی استفاده می شد که در جلوی دریچه ها قرار می گرفت تا آب با فشار بیشتری جریان داشته باشد . در این کار نیز به نیروی انسانی نیاز بود و اگر در باز کردن این دریچه ها تأخیری روی می داد سیل ایجاد می شد و دریچه را با خود می برد. ایده استفاده از سدهای لاستیکی اولین بار در سال 1950 توسط «ایمبرسون» مطرح شد . در سال 1965 اولین سد لاستیکی بادی در ژاپن برای ذخیره سازی آب به بهره برداری رسید .

برای مشاهده تمامی پست به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته